Unii copii –  de regulă cei care nu sunt ai tăi! – îşi fac temele repede şi fără probleme. Alţii însă se întind nesfârşit cu lecţiile, par a avea deficit de concentrare sau lipsa de interes. Înainte să ne enervăm şi să încercăm să impunem  noi reguli, ar fi mai util pentru toată lumea să vedem ce tip de memorie are copilul.

Sigur că se poate întâmpla ca un copil să manifeste interes mai mare pentru o materie şi în acest fel să piardă mai puţin cu o temă şi mai mult timp cu alta. Dar, dincolo de acest fapt, atunci când făcutul lecţiilor şi învăţatul temelor devine o corvoadă pentru un copil altminteri activ şi inteligent, e bine să consulţi un psiholog sau să încerci să afli de unul singur cum funcţionează memoria copilului tău.

Iată mai jos câteva informaţii deosebit de utile despre tipurile de memorie şi modul în care îşi poţi ajuta copilul să memoreze mai uşor.

Memorie logică sau memorie mecanică?

Este foarte uşor să observi diferenţele dintre cele două tipuri de memorie. Iată un test la îndemână: ajută-ţi copilul să memoreze două texte unul prin memorie mecanică (repetarea lecturii), iar cel de-al doilea prin memorie logică (informaţiile de bază sunt memorate prin asociere cu altele). După un răstimp de o săptămână sau două, pune-i întrebări copilului din ambele texte şi află astfel care dintre acestea a fost memorat mai uşor.  Chiar dacă copilul manifestă înclinaţie mai mare spre memorarea mecanică decât către cea logică, poţi încerca să îi dezvolţi memoria logică şi asociativă prin jocuri dedicate. Memoria logică este deosebit de importantă, fără aceasta ştiinţele exacte cum sunt matematica şi fizica îi pot rămâne inaccesibile copilului.

Vizual sau auditiv?

Unii copii au o mai bună memorie auditivă, în timp ce alţii manifestă o percepţie mai bună a informaţiilor obţinute prin văz.  Un copil cu simţ vizual mai dezvoltat, va învăţa mult mai uşor prin grafice, desene, scheme. Pe când copiii cu memorie auditivă mai bună, reţin mai uşor o lecţie citită de altcineva cu voce tare. Iată un truc util şi simpatic pentru copiii cu memorie auditivă: ajută-ţi copilul să se înregistreze la casetofon în timp ce îşi citeşte lecţia cu voce tare, apoi lasă-l pur şi simplu să asculte lecţia în timp ce se joacă sau merge cu maşina spre scoală. O altă categorie o reprezintă copiii cu memorie kinestezică, copiii care învaţă foarte uşor din exemple practice.

Cum pot testa memoria copilului meu?

-Atunci când vă plimbaţi cu copilul prin parc, observaţi ce îl atrage mai întâi: imaginea unui lucru (câine, pasăre, alt copil, maşină etc.) sau zgomotul produs de acesta. Un auditiv va remarca mai întâi sunetul salvării, un vizual – lumina girofarelor, iar un kinestezic, curentul de aer produs de deplasarea acesteia.

– Când este supărat, îşi manifestă furia privind scrutător, ţipând sau aruncând obiecte? Primul face parte din categoria celor cu memorie vizuală, cel de-al doilea cu memorie auditivă, iar al treilea este desigur, un kinestezic.

Dacă sau după ce faci temele?  

O altă cauză frecvent întâlnită o reprezintă condiţionarea de către părinţi sau, mai rău, oferirea de recompense dacă copiii îşi fac temele. O simplă refrazare poate avea urmări magice: „Mergem în parc/ te uiţi la film după ce faci temele”, şi nu „Dacă faci temele”  cum avem înclinaţia să spunem. Care e diferenţa? Copiii sunt foarte sensibili la detalii şi nuanţe. Dacă este perceput ca o condiţionare (şi poate trezi o dorinţă de împotrivire), pe cânddupă se referă la succesiunea momentelor şi nu lasă deschisă şi posibilitatea refuzului. De fapt, atunci când spui un banal dacă, îi arăţi copilului că există şi posibilitatea de a nu face temele. Iar această portiţă întredeschisă este de regulă imediat speculată…

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan