De curând, am ajuns cu propriul copil la ortopedie – adolescentul meu de aproape 14 ani a crescut foarte repede în ultimul an, stă cocoșat și acuza dureri de spate, mai ales de mijloc. După o radiografie din care se vede clar spatele ”strâmb”, în formă de S, cu un șold mai sus și unul mai jos, am plecat de la cabinet cu un diagnostic sec de scolioză. Pentru 6 luni de acum încolo are de făcut kinetoterapie, renunță momentan la baschet, iar la calculator doar cu program și cu postură supravegheată atent. Dacă nu se corectează după toate astea, posibil să ajungă să poarte corset…

În copilărie, coloana vertebrală este destul de fragilă, iar postura greşită a corpului, purtatul greutăților în spate –ghiozdanul plin de manuale și de caiete mari – sau pe un singur umăr, lipsa de exerciții adecvate sau a unui sport – gimnastică, înot -, pot accentua deformările care, odată instalate, sunt greu de corectat mai târziu.

Copilul meu nu e deloc un caz de excepție – se pare că cei mai mulţi adolescenți au probleme de coloană şi suportă ore de terapie pentru corectarea coloanei sau reaşezarea vertebrelor! Scolioza este doar una dintre afecțiunile care provoacă modificări ale coloanei vertebrale. Celelalte deviații cunoscute sunt cifoza și lordoza și se formează în anii de creștere rapidă a scheletului.

În forme ușoare, scolioza poate să nu producă niciun simptom, iar cauza poate avea o componentă genetică sau poate fi dată de poziția incorectă, picioarele inegale sau de slăbirea musculaturii coloanei vertebrale.

Cât timp copiii sunt la școală, statul greșit într-o bancă prea scundă pentru înălțimea lor, orele de educație fizică oricum insuficiente sau purtatul genții de școală, despre care toată lumea e de acord că este mult prea încărcată! – duc, aproape zi de zi, la deformarea spatelui. După terminarea cursurilor, cei mai mulți copii petrec, fără să-și dea seama, ore în șir la calculator, laptop sau pe tabletă și, prinși cu jocurile sau conversațiile online, uită complet de spatele drept.

După aceea, statul la birou pentru teme, dacă înălțimea mesei de scris nu e potrivită, iar scaunul nu are un suport lombar și suporturi pentru brațe, conduce și aceasta, odată în plus, la problemele coloanei.

Pentru cea mai mică suspiciune, trebuie consultat medicul ortoped care, cel mai probabil, va recomanda, în plus, o radiografie a coloanei vertebrale. Dacă scolioza este într-o formă ușoară, medicul recomandă fizioterapie / kinetoterapie, cu exerciții musculare pentru întărirea mușchilor spatelui. Consultația se reia la fiecare 6 luni, iar în perioada de creștere rapidă chiar la trei luni.
Un diagnostic pus înaintea vârstei de 12 ani dă șanse de ameliorare mult mai mari – cu cât mai devreme, cu atât mai bine; dacă e cazul, se va începe cât mai repede gimnastica medicală sau folosirea corsetului ortopedic, spre a încetini progresul și a se evita operația.
Cifoza este exagerarea curburii naturale a coloanei vertebrale toracice și este o problemă de postură, nu de structură osoasă. Se poate asocia cu dureri de spate sau poate să nu dea niciun simptom. Din nou, este mai frecventă la fete și apare mai des în perioadele de creștere rapidă.
Lordoza este o curbură normală a spatelui doar în zona cervicală și dorso-lombară, dar devine anormală atunci când afectează o altă parte a coloanei vertebrale sau atunci când devine foarte accentuată.

Ce putem face, ca părinți, din timp, știind toate acestea? Iată câteva sfaturi utile, care pot ajuta copilul mai mic – în ideea prevenției, ca să nu ajungem la intervenții complicate mai târziu sau, mai rău, la un adult cocoșat, cu un spate care nu mai poate fi corectat:

  • La ”juniorii” de școală, ghiozdanul trebuie purtat pe ambii umeri și ușurat de greutate pe cât posibil;
  • Părintele este, și aici, un model pentru copil; stai chiar tu cu spatele cât mai drept și arată-i mereu celui mic poziția corectă – poți inventa un joc, în care să îi arăţi diferenţa dintre poziția corectă şi cea greşită;
  • Propune-i tot felul de exerciții fizice amuzante pentru el, care-i vor întări musculatura spatelui şi a gâtului – așezat pe o salteluță izopren, pe podea, cu fața în jos şi mâinile întinse în faţa, poate încerca să mimeze că zboară precum o pasăre, un avion sau ca … Superman!
  • Ce fel de mobilier are cel mic în cameră? Înălțimea optimă a mesei / biroului trebuie să fie la nivelul coatelor atunci când stă in picioare cu braţele complet relaxate; dacă nu are un scaun special pentru el, ergonomic, atunci se pot așeza nişte pernuţe sub șezut şi la spate; salteaua de dormit are durata de folosire de la opt la zece ani, și sunt recomandate saltelele ergonomice, nici foarte tari, dar nici foarte moi;
  • Dacă este un fan al calculatorului, monitorul trebuie ajustat la o înălțime corectă; trebuie luate pauze la fiecare 30 – 45 de minute de stat pe scaun, pentru câteva mișcări de dezmorțire și de îndreptat spatele;
  • Apropo de mișcare – aceasta ajută mult postura, așa că, practicarea sporturilor precum înot, baschet (dar după ce este consultat medicul), fotbal sau fitness în parc, este recomandată odată în plus; de asemenea, dacă părintele este practicant de yoga, îl poate învăța pe cel mic câteva mișcări special recomandate copiilor, pentru întărirea musculaturii spatelui!

Ținuta corectă depinde de buna dezvoltare a musculaturii scheletice, în special a mușchilor spatelui, ca și de obişnuința de a sta și a merge drept. De aceea, sunt atât de importante sportul și mișcarea în aer liber, mobilierul potrivit, iar îndemnurile cicălitoare ale părinților de ”stai cu spatele drept!” – nu sunt niciodată de prisos…

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan