Părinții sunt, în general, încântați de copiii care mănâncă bine, cu poftă, care nu refuză alimentele și care mănâncă orice li se pune în farfurie. Pofta de mâncare este considerată una dintre trăsăturile de bază ale copilului ”ideal”, pentru care nu trebuie să faci tot felul de giumbușlucuri sau să inventezi o mulțime de povești cu avioane, furnicuțe, ursuleți ca să-l convingi să mai ia o bucățică de mâncare. În plus, pentru mulți părinți, grăsimea acumulată de copil este mai degrabă un semn de sănătate decât un motiv de îngrijorare. Ceea ce părinții ar trebui să aibă permanent în minte este faptul că și în alimentație, ca în orice alt aspect legat de creșterea copilului, trebuie menținut un echilibru. Acest lucru este mai important acum, când obezitatea a devenit o problemă la nivel mondial, atât pentru adulți cât și pentru copii.

Copiii supraponderali sau obezi au o mare probabilitate să devină adulți supraponderali sau obezi, deci ai grijă la alimentația lor din momentul în care începi să-i alimentezi artificial sau să introduci diversificarea. Copiii trebuie obișnuiți de mici să mănânce atât cât au nevoie – atât în ceea ce privește cantitatea alimentelor și conținutul lor caloric, cât și calitatea alimentelor și aportul echilibrat de nutrienți – fie că este vorba de glucide, lipide, carbohidrați sau vitamine și minerale. Când vine vorba de dietă, termenul a căpătat mai degrabă conotații negative legate de restricții alimentare și cure de slăbire, însă dieta sănătoasă este parte a unui mod de viață sănătos, este o alegere pe care fiecare dintre noi o poate face pentru sănătatea lui și a copiilor lui.

Copii supraponderali, copii obezi

Obezitatea este un factor de risc major pentru anumite boli cronice cum sunt bolile cardiovasculare, diabetul, afecțiunile coloanei, cancerul. În ultimii ani, conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), obezitatea a căpătat proporții epidemice nu doar în țările cu venituri mari, ci și în țările cu venituri mici și mijlocii – cum este și România, și în special în zonele urbane. De asemenea, obezitatea la copii a devenit o problemă majoră de sănătate publică – în 2008, la nivel global, peste 40 milioane de copii preșcolari erau supraponderali (WHO Fact file – 10 facts on obesity, vezi aici: http://www.who.int/features/factfiles/obesity/facts/en/index2.html)

Conform datelor Organizaţiei Mondiale a Sănătății (OMS), supraponderea și obezitatea constituie al cincilea factor de risc pentru mortalitate, la nivel mondial producând aproximativ 2,8 milioane de decese pe an.

(vezi aici: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/)

Copiii supraponderali și obezi au un risc mai mare decât copiii cu greutate normală de a dezvolta o boală cronică, cu consecințe negative asupra calității vieții și a speranței de viață. Ambii termeni, atât supraponderal cât și obez, definesc depășirea greutății normale raportată la vârstă și înălțime. Limita dintre supraponderal și obez este dată de valoare indicelui de masă corporală calculat în funcție de greutate și înălțime. În cazul adulților, un adult cu indice de masă corporală mai mare sau egal cu 25 este considerat supraponderal, iar un adult cu indice de masă corporală mai mare sau egal cu 30 este considerat obez. În cazul copiilor, există diferite standarde de greutate corelate cu vârsta și sexul stabilite de către Organizația Mondială a Sănătății – graficele de creștere, pe care le poți găsi aici: http://www.who.int/childgrowth/standards/bmi_for_age/en/.

Ce poți face pentru a preveni creșterea în greutate?

Potrivit OMS, cauzele principale care determină creșterea greutății peste limitele normale sunt viața sedentară și consumul exagerat de grăsimi, care depășește nevoile energetice ale organismului.

(vezi aici: http://www.who.int/nutrition/publications/obesity/WHO_TRS_894/en/).

Deci, cele mai importante măsuri pe care le poți lua sunt:

  • încurajarea copilului să practice diverse sporturi sau activități fizice
  • limitarea cantității de grăsimi din dieta zilnică
  • crearea unor obișnuințe sănătoase prin exemplul tău personal.

Copiii noștri sunt ca niște mici bureței care absorb toată informația din jur, așa cum le-o oferim noi. Învață ceea ce observă la noi, deprind ceea ce îi obișnuim noi să deprindă. Preiau propriile noastre obiceiuri, comportamente și atitudini, așa cum le văd și le simt la noi, primii lor îndrumători. Copiii nu fac ce le spui să facă, ci ceea ce văd la tine că faci. Pe lângă toate celelalte lecții pe care le învață zi de zi, și obiceiurile alimentare sunt obișnuințe create în copilărie, iar părinții sunt principalii responsabili de cantitatea și calitatea alimentelor pe care copiii lor o mănâncă zilnic, și implicit de sănătatea lor de mai târziu.

Ajută-ți copilul să se obișnuiască să mănânce echilibrat și adaptat nevoilor lui, acest lucru stă în puterea ta!

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan