dreamstime_s_10785762
dreamstime_s_10785762

Suntem, majoritatea dintre noi, plăcut impresionați de copiii dăruiți cu voce sau talent muzical, care apar pe scenă și la diverse concursuri TV uimind audiența cu interpretarea lor. Poate știm sau ghicim câtă muncă, repetiții și efort se ascund în spatele aparițiilor lor emoționante…

Dacă sunteți părintele unui copil care dovedește, aproape de când a început să meargă, plăcere și ușurință de a cânta, ar fi bine să consideraţi asta o binecuvântare și să-i încurajați cât se poate de mult pasiunea! E drept, asta presupune un efort comun al întregii familii, dar, dacă există perseverență, aceasta poate fi considerată o veritabilă investiție pe termen lung, importantă pentru viitorul copilului!

Cercetări recente demonstrează că educaţia muzicală timpurie stimulează realmente creierul copiilor, ducând la o îmbunătăţire semnificativă a inteligenţei verbale: 90% dintr-o serie de copii de 4-6 ani care au urmat cursuri de muzică au înregistrat o îmbunătăţire a inteligenţei verbale, iar analiza făcută cu electroencefalograful a arătat că educaţia muzicală a sporit capacitatea lor de a înţelege cuvintele.

Mai mult, unii experți susțin că abilitatea de a cânta la un instrument muzical stimulează inteligența, astfel că un copil care urmează studii de vioară sau pian va rezolva mult mai repede o problemă la matematică decât unul care nu are aceste aptitudini. Un studiu realizat pe un grup de copii de 4 ani care învățau să cânte la pian, a arătat faptul că aceștia au dobândit abilități speciale de înțelegere a spațiului tridimensional.

”Imaginați-vă utilizând ambele mâini, cele 10 degete ale acestora, ambii ochi și creierul dumneavoastră, toate simultan! Lecțiile de pian pentru cei cu vârsta între 4-6 ani sunt concepute de așa manieră, încât copiii să aibă posibilitatea să experimenteze și să exploreze muzica împreună, dobândind treptat cunoștințele fundamentale despre muzică și cântatul la pian. Programul pentru cei cu vârste cuprinse între 6-7 ani are în vedere dorința naturală a acestei vârste pentru învățarea notelor și a citirii de partituri. Pentru programul dedicat celor de peste 8 ani, am avut în vedere posibilitatea de a învăța piese muzicale melodioase, care să le sporească plăcerea de a cânta la pian”, spune profesorul de canto și pian Monica Pislariu-Ranghilof, coordonatorul unei grupe de mici pianiști cu rezultate foarte bune la concursurile de gen.

Totuși, un asemenea drum nu trebuie început prematur, o spun tot specialiștii: abilitatea de a cânta cu adevărat la un instrument muzical nu apare decât dupa vârsta de 3 ani. De la acestă vârstă, creierul este suficient dezvoltat pentru a desfăşura activități complexe. Dar nu este niciodată prea devreme să-l lăsăm pe cel mic să exploreze în joacă instrumente muzicale diverse – muzica poate înlocui cu succes activități nu tocmai educative precum privitul la televizor sau jocurile pe calculator!

În cazul în care copilul pare mai încântat de vocalize decât de studiul unui instrument, el poate fi testat de un profesor de canto și mai apoi înscris într-un program de lecții care să-i dezvolte talentul nativ. Cu timpul, pot urma apariții în fața publicului, aplauze la scenă deschisă și premii. Dar chiar şi atunci când copilul nu performează în acest sens, premiul inestimabil pe care îl primeşte în urma lecţiilor muzicale îl reprezintă plusul de încredere în forțele proprii, siguranță de sine și capacitatea de a comunica mai bine.

”Lecțiile de canto pornesc de la nivelul de începători și cuprind și grupa de avansați. Adresându-se elevilor din ciclul primar, repertoriul începe cu piese pentru copii și se continuă cu melodii consacrate românești și internaționale. Dificultatea repertoriului este ajustată la nivelul tehnic și de înțelegere al fiecărui copil.
Scopul studiului este posibilitatea interpretării de către fiecare elev în public, în condiții de concert, a cântecelor studiate, pe suport negativ. De aici decurge complexitatea pregătirii, care pornește de la elementele tehnice și cuprinde, de asemenea, interpretarea sensului textului cu atitudinea specifică actului artistic.

Între beneficii, se numără: educarea auzului muzical, ameliorarea și optimizarea emisiei vocale, îmbunătățirea autocontrolului, mărirea autoexigenței, îmbunătățirea dicției, inclusiv a pronunției în cazul pieselor din repertoriul internațional.
Orele încep cu mecanisme foniatrice și cu vocalize, apoi se studiază cântecele sub îndrumarea profesorului”, explică special pentru noi Orest Pislariu-Ranghilof, prim-solist al Teatrului de Operetă ”Ion Dacian” din București, dar și îndrăgit profesor de canto pentru copii.

Să pornești la un asemenea drum presupune investiții de timp, bani și energie, care trebuie luate în calcul obligatoriu! Pe lângă costul cursurilor în sine, trebuie să existe un buget pentru instrumente și accesorii, pentru vestimentația de scenă, pentru eventuale spectacole sau concursuri muzicale, cu deplasări în afara orașului sau chiar în străinătate. O altă problemă de luat în calcul poate fi şi locul pentru exersat, pentru că acasă se mai întâmplă să protesteze vecinii.

Şi nu în ultimul rând va fi pus la socoteală timpul pe care copilul trebuie să-l aloce studiilor, care uneori se traduce prin renunțarea la joacă și la alte activități distractive, în favoarea repetițiilor la muzică. Dar dacă acel copil iubește cu adevărat ceea ce face și poate spune, sigur pe el, ”muzica e viața mea!”, atunci nici un efort nu va fi prea mare, iar satisfacția va fi, cu siguranță, pe măsură!

Referințe:

www.childrensmusicworkshop.com/advocacy/12benefits.html

www.parents.com/kids/development/intellectual/benefits-of-music-lessons/

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan