dreamstime_s_21974074
dreamstime_s_21974074

Perioada diversificării este dificilă, părinții și copiii suferind deopotrivă de pe „baricade”opuse.

Părinții sunt bulversați de prea multe sau prea puține informații, unele dintre ele contradictorii. Să crezi ce îți spun rudele binevoitoare cu experiență – doar au crescut atâția copii care, iată, acum sunt mari și sănătoși? Să te ghidezi după broșura pe care ai primit-o în maternitate și care îți dă unele informații generale, orientative? Să ai încredere în sfaturile citite pe diverse forumuri pe internet, sau în diverse articole online sau citite în revistele pentru părinți și copii? Să respecți ceea ce îți recomandă medicul pediatru sau de familie? Este dificil când ai la îndemână tot felul de surse de informare; uneori nu îți este clar nici care sunt alimentele cu care ar trebui să începi, nici care este momentul cel mai potrivit pentru diversificare.

Pe de altă parte, copilul încearcă pentru prima dată gustul unui aliment nou, altul decât laptele pe care îl bea cu atâta plăcere – iar această schimbare este uneori primită de bebelușul tău cu multă împotrivire. Orice schimbare este dificilă, cu atât mai mult pentru micul boțișor de carne care nu înțelege nimic din ceea ce i se întâmplă, este obligat să accepte ceea ce i se dă și are doar plânsul ca singur mijloc de protest.

Când este ideal să încep diversificarea?

În primele 6 luni de viață, bebelușului îi este suficient laptele tău – atât pentru a-i potoli foamea, cât și pentru a-i astâmpăra setea. Recomandarea Organizației Mondiale a Sănătății, precum și a Asociației Americane de Pediatrie și a Asociației Române de Neonatologie, este ca primele alimente noi să fie introduse în dieta copilului după această vârstă, când laptele nu mai acoperă întru totul necesarul de energie de care are nevoie copilul tău. Pe măsură ce copilul crește și devine din ce în ce mai activ, nevoia lui de energie crește, de aceea este nevoie ca odată cu înaintarea în vârstă să introduci alimente complementare – care să completeze și suplimenteze nutrienții pe care copilul îi primește prin alăptare.

Recomandarea Organizației Mondiale a Sănătății este ca sugarii să primească alimente complementare (în plus față de laptele matern) începând cu vârsta de 6 luni; frecvența inițială a meselor complementare este de 2-3 ori pe zi între 6-8 luni, apoi de 3-4 ori pe zi între 9-11 luni și ulterior se vor introduce gustări hrănitoare suplimentare de 1-2 ori pe zi la copiii cu vârste între 12-24 luni.

(vezi aici: http://www.who.int/nutrition/topics/complementary_feeding/en/)

Care este mâncarea potrivită cu care poți începe diversificarea?

Mâncarea potrivită, ”bună”, pe care o poți da copilului tău în completarea alăptării sau a meselor cu formule de lapte, trebuie să aibă anumite calități, să fie:

  • bogată în nutrienți,
  • bogată în vitamine și minerale – în special calciu, fier, zinc, acid folic, vitamina A, vitamina C,
  • curată – pentru a nu transmite diverși agenți patogeni (virusuri, bacterii, toxine) care pot determina îmbolnăvirea copilului,
  • sigură – fără substanțe toxice sau aditivi, fără oase sau bucăți tari care pot provoca sufocarea copilului, și la temperatura potrivită – în așa fel încât să nu provoace arsuri / opăriri,
  • nu prea sărată sau condimentată.

În afară de aceste condiții de bază, ar mai trebui să fie ușor de preparat, ușor de procurat, iar copilul să o mănânce fără efort mare și cu plăcere.

(vezi aici: http://whqlibdoc.who.int/hq/2000/WHO_NHD_00.1.pdf?ua=1)

În mod obișnuit, primele alimente care sunt introduse în dieta copilului sunt cerealele – cum ar fi orezul sau ovăzul, urmate pe rând, la anumite intervale de timp, de legume, fructe, carne. Însă aceasta este doar o informație orientativă, iar în ceea ce privește schema de diversificare potrivită nevoilor specifice copilului tău, cel mai în măsură să îți dea îndrumări și sfaturi este medicul pediatru sau de familie care îl are în îngrijire – deci adresează-i-te cu toată încrederea!

Cum îți poți ajuta bebelușul să accepte mai ușor alimentația complementară?

Cu siguranță copiii noștri au preferințe – inclusiv când vine vorba de mâncare. Unii pot accepta mai ușor noile gusturi și consistențe, dar alții pot refuza anumite alimente încă de la începutul diversificării. Gusturile se educă, iar părinții trebuie să aibă permanent în vedere faptul că ei sunt cei care care au cel mai important rol în selectarea alimentelor potrivite pentru copilul lor, sunt cei care pun bazele unor obișnuințe alimentare sănătoase și care pot învinge rezistențele copilului cu o atitudine potrivită și suportivă.

În cazul în care copilul tău nu primește ușor noile alimente, blândețea și răbdarea sunt esențiale. În plus, iată câteva sfaturi care te-ar putea ajuta:

  • Alimentele trebuie introduse treptat, în așa fel încât să ai suficient timp pentru a observa eventualele reacții alergice
  • Consistența mâncării ar trebui adaptată vârstei și crescută gradual, de la piureuri și alimente semi-lichide – pe care le poți da de la 6 luni (la începutul diversificării) până la mâncarea pe care o prepari pentru întreaga familie – pe care cei mai mulți copii o pot primi începând cu vârsta de 1 an (vezi aici: http://whqlibdoc.who.int/publications/2005/9241593431.pdf?ua=1)
  • Nu introdu alimente noi când este obosit sau bolnav
  • Nu îi da alimente noi după masa de lapte, când este deja sătul și nu își va mai dori oricum să mănânce
  • Combină cât mai multe tipuri de alimente într-o zi
  • Dacă bebelușul refuză un aliment, nu te impacienta și nu te îngrijora: așa cum spuneam, este vorba de gusturi și consistențe nefamiliare, cu care trebuie să se obișnuiască, și acest lucru cere timp; te poți opri și încerca mai târziu
  • Vorbește cu el, privește-l în ochi, încurajează-l – creează un mediu sigur și liniștit în care el să poată învăța să mănânce.

Fiecare moment în care copilul tău încearcă un gust nou, poate fi o mică sau mai mare piatră de încercare pentru tine, o etapă în care te poți lovi de rezistență din partea lui. Cu toții suntem rezistenți la schimbare și avem momente de respingere a noului, și la fel sunt și copiii noștri. Pe parcursul dezvoltării noastre ca specie, constanța, rutinele, mediul stabil, au fost bine-venite pentru că înseamnă siguranță și stabilitate de care este nevoie pentru supraviețuire. Dar, pe de altă parte, momentele în care încercăm lucruri noi sunt cele care ne duc mai departe și ne ajută să creștem – pentru că fiecare experiență diferită este un pas înainte, spre mai mult. În această călătorie de explorare și descoperire a noilor gusturi, copilul are nevoie de tine. Călăuzește-l cu răbdare și blândețe, este o nouă experiență pentru el, pe care îi este mai ușor să o aibă cu tine alături.

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan