autor Articol recomandat de
Dr. Roxana Nemeș, medic primar pneumologie, Institutul Național de Pneumologie Marius Nasta

Contrar percepţiei populare, regimul alimentar în diabet nu este nici spectaculos, nici dificil de ţinut. Adesea nutriţioniştii spun că orice persoană care vrea să mănânce sănătos, ar trebui să adopte un regim similar cu cel indicat în diabetul zaharat. Prin urmare, părinţii care au copii cu diabet au un argument în plus să-i înveţe pe cei mici regulile de bază în alegerea corectă a alimentelor. Pe de o parte vor mânca mai sănătos, pe de alta vor evita complicaţiile de tipul: hipo sau hiperglicemiei.

Regimul alimentar al copilului cu diabet se stabileşte în funcţie de particularităţile fiecăruia şi de tipul de diabet de care suferă (tip 1 sau tip2). Un lucru este însă cert, în diabetul de tip 1 cunoştintele despre alimentaţie trebuie bine aprofundate, în sensul cunoaşterii conţinutului alimentelor, în special al conţinutului în glucide (hidraţi de carbon). Mai multe informaţii despre diabetul zaharat la copil puteţi afla citind in articolul „Diabetul zaharat la copii” de pe site-ul nostru.

Atenţie la carbohidraţi!

Carbohidraţii se găsesc în multe produse alimentare de la pâine, paste, cereale, cartofi, fasole şi mazăre (care conţin amidon) până la fructe, lapte, deserturi, bomboane, gemuri şi siropuri (care conţin zahăr). De ce sunt importanţi aceştia? Fiindcă se descompun într-un zahăr numit glucoză, care asigură corpului energie (sau calorii). Iar pentru a utiliza această energie organismul are nevoie de insulină.  Echilibrul dintre carbohidraţi şi insulină face ca glicemia să rămână în limite normale, de aceea este important de ştiut care este cantitatea de carbohidraţi din alimentele pe care le consumă copilul. Pentru a afla, citiţi cu atenţie eticheta nutriţională a ambalajului fiecărui produs pe care i-l daţi. Mai ţineţi cont şi de mărimea porţiei, deoarece dacă îi puneţi în faţă o porţie dublă, nutrienţii se vor dubla şi ei.De exemplu, jumătate de cană de piure de cartofi înseamnă 15 grame de carbohidraţi, o felie de pâine integrală sau albă (care cântăreşte în jur de 30 grame) conţine tot 15 grame de carbohidraţi, în schimb o banană de mărime medie conţine dublu (30 grame de carbohidraţi). Un lucru trebuie ţinut minte şi anume că toţi carbohidraţii consumaţi sunt convertiţi în zahăr în sânge. În ceea ce priveşte fibrele dietetice, deoarece acestea nu se convertesc în zahăr, trebuie să scădeţi numărul total de grame de fibre din totalul de carbohidraţi pentru a obţine numărul care va influenţa glicemia.

Dulciurile, o chestiune delicată

Se ştie că cei mai mulţi dintre copii sunt mari fani ai dulciurilor. Dar în cazul copiilor cu diabet, medicii recomandă să nu consume zahăr, alimente cu zahăr şi miere de albine, fiindcă aceste produse alimentare solicită pancreasul să fabrice insulina. Ei bine, nu e uşor să ţii departe de tentaţiile dulci un copil! Dar există soluţii. De exemplu, zahărul poate fi înlocuit cu îndulcitori, care solicită mai puţin (polioli şi derivaţi) sau deloc (îndulcitorii necalorigeni) pancreasul. Consumaţi în cantităţile obişnuite, îndulcitorii sunt siguri şi au locul lor în viaţa persoanei cu diabet. Majoritatea îndulcitorilor conţin cantităţi mici sau deloc de carbohidraţi. Totuşi, nu picaţi în această capcană, fiindcă există şi alimente care conţin îndulcitori artificiali şi care nu sunt întotdeauna fără carbohidraţi. Dacă prichindelul este foarte pofticios, puteţi face o jonglerie: să-i oferiţi puţin din alimentul la care râvneşte şi apoi să calculaţi cantitatea de carbohidraţi care a fost îngurgitată, pentru a-i adapta dieta pentru restul zilei. De exemplu, s-a săturat de sucuri dietetice pe care le poate bea în cantitate nelimitată şi vrea apă cu sirop. Puteţi face o excepţie, să-i daţi sirop, dar fără zahăr. Puteţi pune doar 2 linguri şi nu mai mult de trei ori pe zi.

Alimente “la liber”

Vestea bună este că există destule alimente care nu conţin deloc sau conţin o cantitate foarte mică de carbohidraţi. Aceste alimente pot fi consumate fără a fi luate în calcul (la numărătoarea de carbohidraţi) şi fără a necesita o extra-doză de insulină. În această categorie intră: carnea, brânza și legumele. Când vă apucaţi de calculat, trebuie să ţineţi cont de faptul că un aliment permis cu conţinut scăzut de carbohidraţi este o porţie de mâncare care conţine în jur de 15 grame de carbohidraţi şi cantităţi variabile de proteine şi grăsimi. Poate pentru cel mic e prea complicat să ţină socotelile, dar părinţii au datoria s-o facă. Există ghiduri pentru diabetici care au liste cu alimentele şi gramele de carbohidraţi conţinute într-o anumită cantitate. Informaţi-vă şi cereţi permanent sfatul unui medic diabetolog.

Mâncăruri tradiţionale

Dacă vreţi să-l provocaţi pe cel mic să exploreze şi alte mâncăruri, nu doar cele de la mama de acasă, trebuie să vă orientaţi spre cele sărace în carbohidraţi. Preparate italiene precum tortelini, ravioli sau cannelloni conţin între 18-37 grame de carbohidraţi, în timp ce preparate chinezeşti de tipul tofu, ruladă de primăvară sau prăjiturele cu răvaş au între 4-11 grame de carbohidraţi.

Sfaturi pentru copii

Ca să evitaţi stresul crizelor hipo sau hiperglicemice pe care le-ar putea face copiii, asiguraţi-vă că nu sar peste cele 3 mese principale. Pot avea şi 2-3 gustări mici între mese, cum ar fi un iaurt degresat sau un fruct din categoria celor permise. Caisele constituie o bună sursă de vitamina A, iar grape-fruit-ul este o sursă de vitamina C. În categoria gustărilor nerestricţionate intră morcovii, nucile, untul de arahide. Dacă practică un sport, aveţi grijă să nu sară peste nicio masă, deoarece poate face hipoglicemie. Învăţaţi-i pe cei mici să evite chipsurile, ciocolata, ingheţata, prăjiturile, băuturile carbogazoase îndulcite, cartofii prăjiţi, pizza şi mâncarea tip fast-food. Pe lângă faptul că sunt nesănătoase au şi indice glicemic înalt, nefiind indicate în diabet. În cazul în care copilul a comis greşeli alimentare, nu uitaţi să-i monitorizaţi glicemia şi să-i ajustaţi dieta alimentară.

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan