autor Articol recomandat de
Dr. Roxana Nemeș, medic primar pneumologie, Institutul Național de Pneumologie Marius Nasta

Popeye marinarul, celebrul personaj din desenele animate, este adesea dat ca exemplu de către părinţii care vor să-şidetermine copiii să mânânce spanac. Puţini ştiu însă că mitul spanacului care îi conferă puteri supraomenești  renumitului marinar s-a născut dintr-o simplă greșeală de tipar, conform căreia această legumă conține de 10 ori mai mult fier decât în mod obișnuit.

Însă întotdeauna în poveşti există un sâmbure de adevăr, prin urmare şi în acest caz este un adevăr : acela că spanacul face parte din categoria alimentelor bogate în fier. Totuşi, Popeye Marinarul s-a înșelat atunci când și-a ales sursa de putere, fiindcă fasolea verde conține de aproape două ori mai mult fier decât spanacul. Din acest motiv, părinţii trebuie să cunoască mai multe despre alimentele care pot ţine la distanţă anemia (o problemă în care organismul nu are suficiente globule roșii sănătoase) sau chiar o pot trata, mai ales că un copil din 7 dezvoltă anemie până la vârsta de doi ani, de cele mai multe ori din cauză că nu are suficient fier în dietă.

Cine-i mic şi anemic?

Unii bunici şi părinţi îşi îndoapă odraslele ca să fie siguri că nu fac anemie. ,,Mânâncă tot din farfurie să creşti mare şi puternic. Mai bine grăsuţ şi viguros decât slab şi anemic’’, gândesc unii adulţi, fără să ia în calcul că a mânca mult nu înseamnă neapărat a fi şi sănătos. A fi gras nu este echivalent cu a fi sănătos. În plus, sunt destui prichindei grăsuţi care suferă deanemie. Anemia poate fi provocată de un nivel scăzut de fier. Aceasta se numeşte anemie feriprivă, fiind  de altfel cea mai comună formă de anemie. Copiii predispuşi la anemie sunt evident cei care au o dietă săracă în fier, iar în timpul pubertăţii când aceştia cresc rapid, este nevoie de mai mult fier. Copiii care beau prea mult lapte de vacă pot deveni anemici, dacă nu consumă alimente bogate în fier. Mai există şi copii al căror organism nu este capabil să absoarbă fierul bine, chiar dacă copilul mănâncă suficient fier. Fetiţele care pierd sânge lent o perioadă lungă de timp, din cauza perioadelor menstruale, precum şi copiii care au diverse sângerări la nivelul tractului digestiv sunt predispuşi la anemie. În general, pediatrii testează copiii de anemie la 12 luni. În afara anemiei feriprive, mai există însă şi alte tipuri de anemii.

Fierul din alimente

Există câteva produse bogate în fier, care ar fi bine să fie incluse în dieta copilului. Printre legume se numără şi spanacul, brocoli, mazărea, fasolea verde şi roşie, lintea, sfecla, roşiile. Dar atenţie la modul lor de preparare! Dacă vreţi să rămână cât mai mult din cantitatea de fier, gătiţi-le la abur. Mai trebuie să ştiţi că doar o cantitate mică de fier se absoarbe din alimente. Din faimosul spanac, doar 1-2% din fierul conţinut se absoarbe. Dar nu vă descurajaţi, fiindcă sunt şi alimente din care se absoarbe mai mult. Fierul conţinut în carne se absoarbe în proporţie de 10-20%. Iar la capitolul cărnii, cea de vită, de pui şi de curcan sunt adevărate surse de fier. De asemenea, ficatul de pui, peştele (ton, somon, sardine), stridiile şi scoicile se încadrează aici. Dar atenţie la copiii cu alergie la fructele de mare, mai multe puteţi citi în articolul ,,5 alimente care pot da alergii’’ de pe site-ul nostru.  Cerealele, care reprezintă  de multe ori micul dejun al copiilor, sunt şi ele bogate în fier, în special cele de grâu şi de porumb. Dar şi pâinea integrală, orezul, cu precădere cel brun conţin fier. Vestea bună este că şi fructele, care ar trebui să fie nelipsite de pe mesele copiilor, ajută. Cele uscate, precum smochinele, caisele, stafidele şi prunele, sunt bogate în fier, iar portocalele, kiwi, lămâile, grapefruit-ul, avocado (fructe bogate în vitamina C) cresc absorbţia fierului în organism.

Reguli de alimentaţie echilibrată

Medicii spun adesea că alimentaţia echilibrată la orice vârstă este cheia păstrării sănătăţii. În cazul copiilor, părinţii sunt cei care trebuie să pună piatra de temelie. Pentru a preîntâmpina deficitul latent de fier şi pentru a preveni anemia, încercaţi să alăptaţi copilul la sân exclusiv până la 6 luni; să evitaţi introducerea laptelui de vacă înainte de 1 an şi să limitaţi consumul de lapte odată cu diversificarea meselor, la 10 luni maxim 500- 600ml/zi. Încercaţi să puneţi pe masa copilului un meniu variat, dar bogat în alimente de origine animală (ficat, carne pui, vită, peşte, ou),  asociind cu legume şi fructe.

Nu uitaţi că se absoarbe doar o cantitate mică de fier din tot ce se mănâncă, cei mai mulți copii având nevoie de 8-10 mg de fier pe zi. Totuşi, trebuie să ţineţi cont că această cantitate de fier din organism este variabilă, în funcţie de vârstă. Cantitatea recomandată  de fier pentru o creştere armonioasă este de : 6 mg fier/zi până la vârsta de 6 luni, 10 mg fier/zi de la 6 la 12 luni, 7-10mg/zi între 1-3 ani, 10-12 mg/zi între 4 şi 9 ani, 12-15mg/zi peste 10 ani în cazul băieţilor, 14-18mg/zi în cazul fetiţelor de peste 10 ani. Dacă numai dieta nu reuşeşte să prevină sau să trateze anemia, trebuie să consultaţi medicul, care poate recomanda suplimente de fier. Şi dacă mai aveaţi nevoie de un argument în plus ca să ţineţi departe anemia de copil, un nivel scăzut de fier poate poate afecta atenția şi capacitatea de învăţare.

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan