Articol recomandat de
Acad. prof.dr. Dan Mircea Enescu, manager Sp. Grigore Alexandrescu, Bucuresti, specialist chirurgie plastica si reconstructiva

Dacă faci parte din categoria mămicilor care-şi alăptează pruncul la sân, nu este suficient să te gândeşti la dieta alimentară doar din perspectiva ta (ce-ţi place să mânânci şi ce nu-ţi place, ce mâncăruri nu te îngraşă etc.), ci şi din perspectiva celui mic (alimentele care produc lactaţia, alimentele care-i provoacă bebeluşului colici). Un lucru este însă cert, dieta echilibrată din punct de vedere nutriţional şi obiceiurile alimentare sănătoase trebuie păstrate, mai ales atunci când alăptezi.

Condimentele pot influenţa laptele

Consumul unor alimente condimentate cum ar fi usturoiul, ceapa, ardeiul iute pot schimba mirosul şi gustul laptelui, iar bebeluşul ar putea refuza să mai sugă dacă ai consumat astfel de produse. În această situaţie, scoate din alimentaţie alimentul respectiv pentru o perioadă de timp.

Legumele şi laptele de vacă pot cauza colici

Medicii recomandă ca regulă generală să consumăm fructe şi legume cât mai proaspete. Mamele care alăptează nu trebuie să facă excepţie de la această regulă, deci nici tu. Însă trebuie să fii selectivă, în special în privinţa legumelor care ştii că te balonează, fiindcă acestea îi provoacă şi bebeluşului gaze. Fasolea, cartofii, mazărea, conopida, varza, broccoli fac parte din această categorie. Cel mai bine e să urmăreşti punctual fiecare aliment şi după ce-l consumi să observi cu atenţie dacă cel mic s-a ales cu colici şi apoi să decizi dacă trebuie scos din alimentaţie pentru o perioadă. Să fii atentă şi la cantitatea de lactate pe care o consumi zilnic, fiindcă excesul dăunează celui mic. Mai precis, dacă bei o cantitate mai mare de 500 ml de lapte de vacă pe zi, bebeluşul ar putea avea dureri abdominale colicative şi scaune diareice.

Atenţie la alimentele alergizante şi la E-uri

Dacă ai alergie alimentară, trebuie să-ţi iei precauţii suplimentare în privinţa produselor alergizante. Sunt 5 alimente care pot da alergii atât adulţilor, cât şi copiilor, despre ele poți afla mai multe aici.

Nici aditivii alimentari nu sunt tocmai indicaţi, de aceea caută produsele care sunt procesate mai puţin. Citeşte etichetele alimentelor şi alege-le pe acelea care folosesc E-uri din categoria celor 322 de aditivi consideraţi nepericuloşi pentru sănătate. Despre aditivi şi importanţa lor pentru sănătatea copilului poți citi aici.

Fără ţigări şi alcool

În timpul alăptării sunt interzise consumul de alcool şi fumatul. Dacă nu ai reuşit să renunţi la ţigări, acesta este un moment bun s-o faci. Atât nicotina, cât şi alcoolul trec din sânge în laptele de mamă. Nici cafeaua în exces nu este recomandată (se poate opta pentru varianta decofeinizată, atenţie însă, şi aceasta conţine cofeină, chiar dacă mai puţină), ştiut fiind că produsele bogate în cofeină (cafea, ceai negru, ciocolată și cacao) provoacă agitaţie copilului. În privinţa medicamentelor, înainte de a lua orice tratament, sfătuieşte-te cu medicul pediatru.

Hidratează-te!

Un consum adecvat de lichide este foarte important: cel puţin 2 litri pe zi, spun specialiştii şi asta pentru situaţii obişnuite. În perioada alăptării, aportul de lichide trebuie să fie ceva mai mare de atât. Este indicat să bei lichide chiar atunci când copilul se află la sân, ajutând astfel corpul să se relaxeze şi să producă mai mult lapte. Deci nu restricţiona consumul de  apă, ceai, compot. În plus, dacă vrei să ajuţi lactaţia, sunt recomandate ceaiurile pe bază de chimen, anason, fenicul, urzică, măceşe, lămâiţă, roiniţă. Fereşte-te însă de băuturile acidulate, care i-ar putea provoca bebeluşului colici.

Fără cure de slăbire

Tentaţia multor femei este să scape de kilogramele în plus acumulate pe durata sarcinii imediat după naştere. Dar medicii nu recomandă curele de slăbire, mai ales dacă mama alăptează, fiindcă ar putea pierde laptele. Mai bine eşti atentă la ce mănânci, poţi încerca să reduci grăsimile şi dulciurile concentrate. Dar să nu sari peste mese (trei mese pe zi şi două gustări) şi să nu te zgârceşti la calorii, fiindcă poţi consuma cu aproximativ 30% mai multe calorii decât o femeie care nu alăptează.

Referinţe:

http://promama.ro/alimentatia-mamei-pe-perioada-alaptarii/

http://clubulbebelusilor.ro/articol/78/alimentatia-mamei-care-alapteaza.html#ixzz33fh8vqtL

Dr. Beata Acs, Ghidul îngrijirii corecte a sugarului. Dedicat asistentelor medicale

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan