shutterstock_92921974
shutterstock_92921974

Piticul a început să meargă în picioare și nu-l mai oprește nimeni. Este mai mult decât energic, un ,,argint viu” de care trebuie să te ții, așa că pentru părinți poate fi un motiv bun de-a iniția un obicei sănătos în familie: sportul împreună. Poate părea pretențios spus că un copil cu vârsta de 1-3 ani face sport, dar mișcarea fizică gândită sub formă de jocuri în familie chiar poate fi un sport.

Ce poate face un copil la 2-3 ani, să-i placă, dar să fie și în scop educativ, și evident să presupună ceva mișcare fizică? De la simpla alergare, la cățărare, mers cu tricicleta, până la înot, jocuri cu mingea etc, posibilitățile sunt nenumărate.

Nu insistați pe reguli și instrucțiuni

Arta părinților constă în a-i face pe copii să se îndrăgostească de sport, fiindcă este una dintre cele mai frumoase și sănătoase activități pe care le poate face o persoană. În plus, mișcarea fizică făcută regulat ajută copilul să se dezvolte armonios. Este însă foarte important ca părinții să aleagă să facă doar acele activități fizice care i se potrivesc copilului, în funcție de vârstă, de aptitudinile fizice sau motrice și de plăcerea pe care o manifestă acesta. În caz contrar, dacă e pus să facă un sport din obligație va ajunge să-l urască și să cadă în extrema cealaltă, a sedentarismului. Mai mult, atunci când alegeți un sport, nu insistați prea mult pe regulile jocului și pe tot felul de instrucțiuni, fiindcă e prea mic să le înțeleagă și să le urmeze. Transformați totul într-o joacă benefică, nu într-o competiție. De exemplu, nu e cazul să faceți jogging cu el, în schimb puteți introduce alergarea în diverse jocuri: de-a prinselea, baba oarba etc sau pur și simplu lăsați-l să aleargă prin curte sau prin parc, împreună cu voi sau cu alți copii. Când va crește și veți observa că îi place să aleargă, atunci îl puteți duce la jogging, să învețe cum să alerge, cum să respire sau chiar la atletism. Iar beneficiile pentru sănătate sunt multe: de la stimularea musculaturii, a sistemului osos, până la oxigenarea creierului.

Bateți mingea cu folos

Fotbalul, unul dintre cele mai populare sporturi din lume, se practică în ,,gașcă”. E nevoie de echipă, arbitru, antrenor și un set de reguli ce trebuie respectate. E clar că un băiețel de 2-3 ani nu va face față pe teren, dar asta nu înseamnă că trebuie să-l țineți departe de minge. Câteva schimburi de pase tată-fiu nu sunt imposibil de executat de la vârste fragede. Pe măsură ce va crește și îi va intra în sânge microbul fotbalului, copilul va putea să-și lase energia pe teren, să învețe tactica jocului, să câștige abilități în alergare, viteză și rezistență și să ,,guste” din spiritul de echipă și fair-play. Mai sunt și alte sporturi care utilizează mingea, precum handbalul, voleiul sau baschetul, toate pot începe cu inițierea la 2-3 ani în mânuirea mingii: prinderi, aruncări, pase făcute în joacă. Dacă ieșiti la iarbă verde, jocurile cu mingea în familie sunt ideale pentru petrecerea timpului și alungarea sedentarismului. După ce va prinde gustul și va alege în cunoștință de cauză ce sport preferă, copilul poate fi dus la un club unde să practice organizat mișcare fizică.

Înoată ca peștele în apă

Copilul poate face cunoștință cu apa foarte devreme. Sunt programe de înot pentru bebeluși, așa că în jurul vârstei de 2-3 ani dacă vreți să-i luați câteva lecții de înot, o puteți face cu încredere. Acest tip de mișcare va ajuta copilul să aibă o postură corectă a corpului, să învețe să-și controleze respirația și să-și coordoneze mișcările. Un motiv în plus pentru părinți îl reprezintă faptul că înotul este un sport blând, fără riscuri mari de accidentare. Puteți alege centrele unde este permisă intrarea în bazin și a părinților, dacă vreți să faceți împreună acest tip de mișcare sau îl puteți lăsa să învețe singur tainele alunecării în apă, urmând ca bălăceala în apă împreună cu familia s-o păstrați pentru vacanțe.

Tricicletă sau bicicletă?

Mai bine mașinuță, ar spune cârcotașii. Dacă e să ne ghidăm după sfaturile experților în mișcare fizică, recomandările sunt să se înceapă cu tricicleta. Copilul de 2-3 ani poate învăța mișcările de bază pe tricicletă, fiindcă are roți ajutătoare și după ce o stăpânește, să treacă la bicicletă, iar la mașinuță mult mai târziu… Ar fi bine să nu încercați din prima cu bicicleta fără roți ajutătoare, ca să nu prindă frică și apoi să nu mai dorească să învețe mersul pe bicicletă. Mai există și varianta bicicletei fără pedale (cunoscută și sub numele de bicicletă de echilibru, pentru începători sau de alergare), având în vedere că pedalatul s-ar putea să-i pară copilului o îndeletnicire destul de dificilă. Dacă vreți să fie o activitate în grup, luați-vă toți bicicletele și mergeți la o aventură pe două roti prin parc, evident după ce piticul a deprins mersul pe bicicletă.

Dansul, o combinație de efort fizic și muzică

Indiferent că aveți fetiță sau băiat, dansul este la fel de potrivit și stimulează capacitatea de concentrare, rigoarea și vointa. Copilul nu doar că își dezvoltă musculatura, dar se și distrează și în plus va dobândi simțul ritmului și al muzicii. De pe la un an și jumătate, copilul va începe să facă tot felul de mișcări la auzul muzicii în fundal, dar el încă nu dansează. De aceea, pentru a-și însuși mișcările corecte, după vârsta de 2 ani, poate fi înscris la un curs special de dans pentru cei mici. Până atunci, puteți dansa împreună acasă.

 

Surse:
http://dralinpopescu.ro/2012/ce-sport-sa-aleg-pentru-copilul-meu.html
http://www.desprecopii.com/info-id-1158-nm-Alegerea-unui-sport-pentru-copil-motive-factori-de-influenta-beneficii.htm#_
http://www.copilul.ro/copii-2-3-ani/dezvoltare/Sporturi-potrivite-pentru-copiii-de-2-3-ani-a10064.html

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan