Se îmbracă singur, mănâncă singur, își poartă de grijă, chiar ia decizii de unul singur, fără să se mai consulte cu adulții… Ce mai, a devenit un adult în miniatură! Dar asta nu înseamnă că v-ați luat mâinile de pe el. Sunteți părinții unui adolescent și ar fi bine să nu uitați că este o perioadă destul de dificilă, chiar și din punct de vedere alimentar. Nutriția adolescentului este asemănătoare cu cea a adultului, dar există câteva recomandări speciale vârstei.

Mulţi adolescenţi sunt preocupaţi de felul în care arată corpul lor. Standardele de frumusețe se pare că s-au schimbat mult în ultimele decenii, așa că slăbitul a devenit o modă.  Atât fetele, cât şi băieţii sunt tentați să ţină ocazional diete pentru a slăbi. Dar dacă slăbitul devine o obsesie, poate fi semnul unei eventuale tulburări alimentare, frecvente în rândul adolescenților.

Cu ochii pe dieta adolescenților

,,Grasă și frumoasă” era o vorbă  a bunicilor. În zilele noastre, cele două nu mai fac împreună casă bună. De teama de-a nu fi slabi și frumoși în ochii celorlalți, de-a nu fi acceptați de societate, copiii cu vârste între 12-18 ani recurg uneori la măsuri drastice cum ar fi înfometarea sau curele de slăbire repetate. Acești adolescenți riscă diverse carențe nutriționale, inclusiv îmbolnăvirea. O dietă cu foarte puține calorii, eliminarea totală a anumitor alimente de pe masa zilnică cum ar fi pâinea sau regimul disociat (numai  carne sau numai fructe) nu sunt indicate în adolescență. Din acest motiv, stați cu ochii pe dieta copilului, fiți atent la ce mănâncă și mai ales cât, asigurându-vă că are un regim variat și sănătos.

Dulciurile, zahărul și preparatele fast-food, limitate

Un adolescent își programează singur mesele și gustările, în funcție de programul de la școală sau liceu. În cele mai multe familii, părinții și adolescenții servesc doar cina împreună. Asta înseamnă că responsabilitatea de a mânca sănătos, la ore regulate, de-a nu sări peste mese aparține în mare parte copilului. Dacă adolescentul are deja probleme de greutate, părinții au datoria să intervină, să-l ajute în pregătirea unor gustări și mese sănătoase și să-l sprijine să ajungă la greutatea normală. Un adolescent are nevoie de o alimentație bogată în cereale, carne, ouă, lactate, fructe și legume.

Pâinea, cartofii, orezul, pastele făinoase de care fug adolescenții, crezând că îngrașă, sunt surse de glucide „complexe” și ele trebuie să constituie o jumătate din caloriile totale dintr-o zi. Învățați-l că e importantă modalitatea de preparare a acestor alimente, ceea ce înseamnă că trebuie să le consume, dar să se asigure că au fost făcute într-un mod cât mai sănătos cu putință. Dacă e să ocolească ceva, atunci să limiteze sau chiar să elimine dacă poate zahărul, dulciurile și sucurile dulci și carbogazoase, care nu fac bine nimănui. O altă fobie pe care o au unii adolescenți e față de grăsimi.

În parte este adevărat, fiindcă grăsimile, indiferent de tipul lor, aduc o cantitate mare de calorii. Dar există și grăsimi ,,bune” mononesaturate (uleiul de măsline) și polinesaturate (ulei de floarea-soarelui), care pot fi incluse în alimentația zilnică, evident cu măsură. La fel și în cazul proteinelor, ele nu trebuie să lipsească din alimentație, dar nici să fie consumate în exces. Plecând de la ideea că sursele animale aduc proteinele de cea mai bună calitate (carne, pește, ouă, lactate), mulți părinți le fac sandvișuri copiilor cu brânzeturi și carne. Dar puteți să mai variați: în loc de pui să puneți pește, să adăugați ou fiert, o frunză de salată. Optați și pentru proteinele de origine vegetală, cum ar fi: mazărea, fasole, soia din care puteți face tot felul de paste și piureuri. Încercați să-i oferiți variantele sănătoase, ținându-l astfel departe de tentația fast-food-ului nesănătos, chiar dacă înseamnă mai multe ore petrecute în bucătărie. Într-adevăr, mâncarea la fast food este foarte diversificată.

De la pui, cotlete, hamburgeri, până la salate, fasole, cartofi prăjiți și evident sosuri, adolescenții găsesc aproape orice. Iar de departe cei mai afectați sunt cei care mănâncă zilnic la fast food. Deci, în loc să-i dați copilului bani să-și cumpere mâncare de la fast food, care oricum nu-l va sătura, dar va fi o bombă calorică, mai bine îi faceți pachețel de acasă sau îl învățați să și-l facă singur punând hrană sănătoasă.

Fier și calciu pentru tineri puternici

Mania vitaminelor o au de obicei părinții prichindeilor din prima copilărie. La vârsta adolescentină fierul și calciu sunt două elemente de care trebuie să se țină cont în alimentație. Fierul e foarte important în cazul fetelor pentru compensarea pierderilor menstruale. Dar și băieții au nevoie de fier pentru creșterea masei musculare. Deci, alimente bogate în fier: carne, pește, legume cu frunze verzi, mazăre, fasole. În privința calciului, atât de necesar pentru sănătatea dinților și oaselor, 3 căni de lapte pe zi sau mai bine zi echivalentul lor însemnând și iaurt și brânza dintr-un sandviș sunt suficiente pentru un adolescent. Cei care au intoleranță la lactoză ori sunt vegetarieni pot încerca produsele din soia.

Pentru mai multe informații, vizitați Mylan.ro

Mylan